- LOWA FERROX N4D GTX LO W Black /green€ 169.95 € 135,96
- LOWA WATERSTOP PRO 200MLNormale prijs € 16,9519% kortingSpeciale prijs € 13,56
- LOWA TORO PRO GTX LO W Graphite arctic€ 169.95 € 135,96
- LOWA RENEGADE EVO GTX MID W Steelblue oldrose€ 229.95 € 183,96
- LOWA RENEGADE EVO GTX MID Navy blue€ 229.95 € 183,96
- LOWA INNOX EVO II GTX W'S Graphit/arktis€ 164.95 € 131,96
LOWA wandelschoenen bij Baumsport
LOWA schoenen bestaat al bijna 100 jaar! En dat is natuurlijk niet voor niks, LOWA schoenen zijn al die jaren al toonaangevend in het wandelen en bergbeklimmen!
In het rustige Jetzendorf, ten noorden van München, richtte Lorenz Wagner, zoon van schoenmaker Johann Wagner, in 1923 het bedrijf LOWA op. De bedrijfsnaam staat voor de initialen van LOrenz WAgner. De passie voor schoenen en het vakmanschap zat de familie echt in het bloed. Dat blijkt wel uit het feit dat ook zijn twee broers Hans en Adolf schoenenbedrijven hebben opgericht. Lorenz Wagner was een briljante knutselaar en gepassioneerde schoenmaker. Hij werkte uren- en dagenlang aan leesten, modellen en zolen. Het succesverhaal begon met de productie van traditionele Beierse haferlschoenen.
Het werk van Lorenz legde de basis voor het toekomstige succes van het bedrijf. Voor hem was een product pas klaar als het perfect paste en functioneerde. Hij selecteerde de beste leersoorten uit de regio voor zijn schoenen en bouwde stabiele schachten en zolen. Het resultaat: duurzame en tijdloze kwaliteitsschoenen. De hoge kwaliteit van de met de hand geproduceerde “zwiegenähten” – een productiemethode uit de bergen – maakte al aan het einde van de jaren twintig de eerste uitbreiding van het bedrijf noodzakelijk. Zo werd in 1930–1931 het eerste fabrieksgebouw gebouwd. Daarnaast werd met bergschoenen voor bergjagers en geregen skischoenen de basis gelegd voor verder succes. Tegelijkertijd begon Sepp Lederer, de latere schoonzoon en erfgenaam van het bedrijf, als leerjongen in het bedrijf.
In 1937 komt LOWA schoenen met iets nieuws
Vitale Bramani en Ettore Castiglioni vinden in juli de rubberen Vibram®-zool uit en laten die door talloze bergbeklimmers testen.
In 1970 herkenden Berti en Sepp de tekenen van de tijd en investeerden ze in de nieuwe kunststoftechnologie, waardoor het bedrijf in de jaren daarna steeds weer nieuwe mijlpalen bereikte. Zo werd al snel een van de eerste polyurethaanspuitmachines in gebruik genomen. Aan de productiekant brachten de eerste Vulka-zolen enkele baanbrekende vernieuwingen met zich mee: ze combineerden 100% vochtbescherming, koude-isolatie en vormvastheid in één product.
In de jaren 70 werd LOWA ook een succesvolle skischoenenfabrikant. Het succes op dat gebied is te danken aan het in 1972 geïntroduceerde “Air”-systeem, dat bij skischoenen met luchtkussentjes voor een optimale pasvorm zorgt. Zo zette LOWA weer innovatieve accenten. Het succes kwam in 1977 uiteindelijk tot uitdrukking in de verkoop en dat maakte een uitbreiding van het bedrijf onvermijdelijk. Er werden twee nieuwe productiehallen gebouwd bij de hoofdvestiging in Jetzendorf en de insolventie uit de jaren 50 was overwonnen.
Ook in de jaren 80 werd de succesvolle bedrijfsstrategie op basis van constante innovatie voortgezet. Zo markeerde het in 1982 op de markt verschenen model “TREKKER” de “geboorte” van de trekkingschoenen.
Een briljant idee in de schoenontwikkeling bepaalde de koers voor een nieuwe productcategorie – multifunctionele schoenen – en succes op lange termijn. De eerste RENEGADE kwam op de markt, een bestseller die nu, meer dan 20 jaar later, in bijna 100 verschillende versies verkrijgbaar is. Dit maakt de lichtgewicht allrounder tot een van de best verkochte outdoorschoenen in Europa – in 2017 werd al het vijf miljoenste paar verkocht.
Voordat de RENEGADE op de markt kwam, waren er alleen zware, geknepen wandelschoenen en geen lichte modellen voor korte tochtjes. Met de tot dan toe gebruikelijke gelijmde constructie kon echter geen gewichtsvermindering worden bereikt. Een compleet nieuwe technologie voor wandelschoenen was uiteindelijk de oplossing. De zool werd niet meer gelijmd, maar direct aangegoten en zo verbonden met de schacht.
Vervolgens werden LOWA-schoenen voor het eerst ook in Spanje, Portugal en Andorra aangeboden, waardoor het bedrijf zijn marktpositie in Europa verder kon uitbreiden.
In 1998 werden ongeveer 600.000 schoenen verkocht en behaalde LOWA een omzet van ongeveer 70 miljoen Duitse mark. Met deze uitstekende uitgangspositie begon het bedrijf het nieuwe millennium met een uitgebreid productassortiment. De markt ontwikkelde zich zeer goed en LOWA kon zijn eigen marktpositie voortdurend uitbreiden. Bovendien was het verkooppartnerschap met Performance Sport Russia de opmaat naar een nieuwe, belangrijke stap in de richting van internationalisering.
Net voor het einde van het jaar 2000 werd een ander belangrijk doel bereikt. Met innovatieve producten en topkwaliteit “Made in Europe” produceerde en verkocht LOWA voor het eerst meer dan een miljoen paar schoenen per jaar. LOWA werd zo een constante in de Europese schoenen- en sportdetailhandel. Toch bleef LOWA trouw aan zijn traditie en zijn oorsprong en vierde het in 2003 zijn 80-jarig bestaan. Als verreweg de grootste werkgever in het landelijke Jetzendorf committeerde het bedrijf zich duidelijk aan Duitsland als productielocatie en aan zijn hoofdvestiging.
LOWA veroverde in 2005 ook China en daarmee de Aziatische markt: de samenwerking met de Chinese partner Nanjing Biancheng Sports begon veelbelovend.
Nog geen 10 jaar nadat de magische grens van 1 miljoen werd doorbroken, werd een andere langverwachte mijlpaal bereikt. LOWA verkocht in 2010 voor het eerst meer dan twee miljoen paar schoenen en trotseerde daarmee de crisis die al sinds 2008 aanhield. Het bedrijf schreef daarmee een nieuw hoofdstuk van zijn indrukwekkende succesverhaal en verstevigde zijn positie als belangrijk partner van de vakhandel wereldwijd. Voor zijn vooruitziende blik en regionale verbondenheid als directeur van LOWA werd Werner Riethmann in 2011 onderscheiden met de Beierse Orde van Verdienste.